Summary

Dr Hossam Mohamed Elhamy holds a PhD in Mass Communication (2009); a Master of Mass Communication (2004); and a Bachelor of Mass Communication (1998), all from the Journalism Department, Faculty of Mass Communication, Cairo University, Egypt.

Dr Hosam joined Ahlia University in September 2014 as an assistant professor in the Department of Mass Communication & Public Relations of the Faculty of Arts, Science & Education. Previously he had worked at the Modern University for Technology & Information; at Ain Shams University; and at Akhbar Elyoum Academy in Egypt.

Awards

Prize for the best research and a certificate of appreciation at the 2nd International Scientific Conference of Faculty of Mass Communication, Cairo University, March 2010, for the paper “Character in Journalistic Text: A Narrative Analysis”

Research

Dr Hossam’s research interests include media discourse, narrative analysis, political communication of social movements, Methodology and philosophy of science in humanities.

His research experience includes:

  • participation in Media and Communication Strategy planning for the Egyptian Cabinet
  • member and coordinator in several research projects in political communication and new media
  • in-depth experience in strategic planning for communication policies and strategies
  • achieving and publish some studies in mass communication and journalism
  • collecting and analyzing research data using statistical softwares (SPSS)
  • leading research teams and projects,
  • participating in mass communication conferences, seminars & workshops
  • planning and implementing research and studies for mass media organizations

 

Dr. Hossam Mohamed Elhamy Aly Mohamed Research

Teaching

Courses taught include:

  • Mass communication
  • Introduction to journalism
  • News writing & editing
  • Journalistic writing
  • Public opinion
  • Mass media research
  • Media documentation

Supervision

Supervisor, reader & internal examiner for several projects and dissertations at Egyptian and Bahraini universities.

Presentations

  • Hossam Elhamy (2015), Semiology of social networking: An analytical study for non-verbal symbols on “Facebook” website. A Paper Presented to the annual conference of : Imam Muhammad bin Saud Islamic University, Faculty of media & Communication “Social media: applications and methodological problems, Riyadh, Saudi Arabia, 9-10 March, 2015.
  • Hossam Elhamy (2011), The role of media in shaping characteristics of Egyptian National character: a study of theories of media impact. A Paper presented in the symposium: “Egyptian Character and construction of the Egyptian Renaissance: Reflections for the Revolution of January 25, 2011,” Institute of National Planning, Center for Human Development, 26 – 27 July 2011.
  • Hossam Elhamy (2010), The Media Discourse of Social Movements: An analytical study of the social protest movements’ web sites.A paper Presented to the 16th International Conference of Faculty of Mass Communication, Cairo University: “The Media and the issues of poverty and the marginalized people: Reality and Challenges”, 13 to 15 July 2010

       (The paper is selected in the list of the best research papers presented at the Conference by the jury)

  • Hossam Elhamy (2010), Character in Journalistic Text: A Narrative Analysis, A paper Presented to the 2nd International Conference of Faculty of Mass Communication, Cairo University: “Media and the Arabic language “. Cairo, Egypt. March 7-9 , 2010

       (The paper won the award for best research paper in the conference)

  • Hossam Elhamy & Maha Abdul Mageed (2007), Islamic Political Groups Functional Use of internet: An Analytical study, A paper Presented to IAMCR Conference: “Knowledge Societies for All: Media and Communication Strategies “. Cairo, Egypt. July 23-29 , 2006
  • Lila Abdul Mageed & Hossam Elhamy (2006). Readership of the Arab Newspapers that Translated from Foreign Newspapers. A Paper Presented to the 3rd Conference of Journalism Department , Akhbar Elyoum Academy , 25-26 June 2006

Publications

Journals

  1. المتغيرات المؤثرة في إنتاج المعرفة العلمية في مجال الإعلام في مصر: دراسة في إطار علم اجتماع المعرفة.، د. حسام إلهامي (أبريل – يونيه 2014) ، المجلة المصرية لبحوث الإعلام، العدد 47
  2. ملامح البنية السردية لنصوص التواصل الاجتماعي: دراسة تحليلية لنصوص موقع “فيس بوك” في إطار مدخل السرد البنيوي، د. حسام إلهامي (أبريل– يونيه 2014)، المجلة العربية لبحوث الإعلام والاتصال، كلية الإعلام – جامعة الأهرام الكندية
  3. الخطاب الإعلامي لمدونات أعضاء جماعة الإخوان المسلمين: دراسة تحليلية، ، د. حسام إلهامي (يناير – مارس 2013)، مجلة البحوث الإعلامية (جامعة الأزهر)
  4. الشخصية في النص الصحفي: دراسة في إطار تحليل السرد،، د. حسام إلهامي (يناير- مارس 2012)، مجلة كلية الآداب، جامعة بنها

 

Conferences

  1. سيميولوجيا التواصل الاجتماعي: دراسة تحليلية لبنية الرموز غير اللفظية على موقع “فيس بوك”، د. حسام إلهامي (10-11 مارس 2015)، مؤتمر كلية الإعلام والاتصال، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، بعنوان: “مؤتمر وسائل التواصل الاجتماعي التطبيقات والإشكالات المنهجية”. كلية الإعلام والاتصال، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، الرياض، المملكة العربية السعودية
  2. الخطاب الإعلامي لحركات الاحتجاج الاجتماعي: دراسة تحليلية لمواقع حركات الاحتجاج الاجتماعي علي شبكة الإنترنت، د. حسام إلهامي (2010)،المؤتمر العلمي الدولي السادس عشر لكلية الإعلام، جامعة القاهرة: الإعلام وقضايا الفقر والمهمشين: الواقع والتحديات
  3. توظيف الجماعات السياسية ذات المرجعية الإسلامية لشبكة الإنترنت : دراسة تحليلية، د. حسام إلهامي (23-28 يوليو 2006)، مؤتمر الجمعية الدولية للإعلام و دراسات الاتصال. مجتمع المعرفة للجميع: استراتيجيات الإعلام و الاتصال، الجمعية الدولية للإعلام و دراسات الاتصال
  4. قارئية الصحف العربية المترجمة عن صحف أجنبية: دراسة ميدانية علي عينة من جمهور وخبراء الصحافة، ، د. حسام إلهامي (25-26 يونيه 2006)،المؤتمر العلمي الثالث لقسم الصحافة بأكاديمية أخبار اليوم: “الصحف العربية و ترجمة الصحف الأجنبية، قسم الصحافة بأكاديمية أخبار اليوم

 

Books

  1. مناهج البحث في الإعلام الجديد ، د . حسام إلهامي ، د . أحمد سمير حماد ، د . مها عبدالمجيد (2013)، دار الوابل الصيب و مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع، 334
  2. الإبداع في الكتابة الصحفية- رؤية علمية، د. حسام إلهامي (2012)، دار أسامة للنشر والتوزيع
Top